– Vi dobler antallet kontorer og ansatte, og både omsetningen og antallet nye forfattere har vært i vekst gjennom tre gode år, sier forlagssjef i Kolofon Forlag, Widar Løw Trondsen.
– Vi åpner nå nye avdelingskontorer i Ålesund og Fredrikstad, har ett i Trondheim fra før, og med hovedkontor i Oslo er vi kommet langt i å gjøre oss selv landsomfattende, sier Trondsen, som på vegne av rundt 150 forfattere i år skal trykke rundt 100.000 bøker.
Nå blir det lettere for potensielle forfattere å ta kontakt med forlaget, siden vi heretter er representert i fire norske byer. Her kan du lese mer om oss, og om hvor du finner alle våre kontorer.
UTVIDER: Forlagssjef Widar Løw Trondsen er fornøyd med en omsetning rundt 17 millioner kroner to år på rad, vekst i antallet utgivelser og med etablering av tre nye avdelingskontorer i Norge. (Foto: Stig Nilsson).
Rundt 17 millioner
– Vi fikk en økning på 20 prosent i antall utgivelser i 2021. Vår nye nettbokhandel har fra den kom i 2020 økt med 60 prosent. Henvendelsene for å få gitt ut sin egen bok har steget jevnt de siste tre årene, særlig fra forfattere som har gitt ut bøker tidligere på andre forlag, sier Trondsen.
– Omsetningen i både 2020 og 2021 har ligget stabilt på cirka 17 millioner kroner, og det nye året tegner til å bli like godt, opplyser han.
Fysisk og digitalt
– Det er en tendens i tiden at forfatterne gjør som musikerne, de gir ut sine produkter selv, dermed beholder de også alle inntektene selv, sier Trondsen.
– Vi er ellers stolte over å ha satset mye på digitale tjenester. Forfatternes framtid er både fysisk og digital. Vi har tatt konsekvensen av dette ved å satse både på egen nettbokhandel og en egen forfatterportal på www.kolofon.no, der forfatterne selv, når som helst, kan logge seg inn og følge med på salget. Vi har også etablert en egen YouTube-kanal, der det allerede ligger mange reportasjer og videobokbad, og vi publiserer podkaster på Spotify og alle de andre større strømmestedene, sier forlagssjefen.