Søk

Salgsarbeidet starter først når boka er ute

Den lange prosessen fra idé til innsendt manus og rykende fersk bok som ligger ute til salgs hos alle landets nettbokhandlere, er bare begynnelsen på arbeidet.

For deg som forfatter, er det først nå den store salgsjobben begynner.


ALT DU TRENGER: Kolofon Forlag kan tilby digitale tjenester gjennom videobokbad på YouTube, podkast på Spotify, egen nettbokhandel, egen forfatterportal med full, økonomisk kontroll for forfatterne, og markedsføre boken din i hele Norge og gjerne verden rundt på et digitalt blunk.


Verden rundt digitalt


Som en del av bokpakkene du har kjøpt, er boken din registrert i alle databaser med ISBN-nummer, enkle pressemeldinger og anmeldereksemplar kan være sendt ut til redaksjoner, bokhandlere, biblioteker og registrert i Nasjonalbiblioteket, og noen har kjøpt hele eller deler av vår omfattende pressepakke.

I så fall har du møtt en reporter i pressetjenesten, og en artikkel på forlagets hjemmesider, et videobokbad eller en videoreportasje er publisert på Kolofon YouTube, og en podkast er publisert på Kolofon Bokbad på Spotify, Tidal og podkast-strømmetjenestene til Apple og Google.


På denne måten er omtale og litt av det du som forfatter tenker om ditt bokverk, allerede reklamert for og gjort tilgjengelig over hele verden, via internett og sosiale medier.

Bare begynnelsen


Disse publiseringene er alltid koordinert med datoer og planer som forfatterne selv har lagt for å bekjentgjøre at boken er utgitt og til salgs. Lenker til videoproduksjon, podkast og artikkel er sendt forfatterne for deling på egne sider, som Facebook og forfatteres hjemmesider.

Her ligger én av hemmelighetene. Å dele disse lenkene med venner og kjente, ja, nesten med hvem som helst som du kan tenke deg måtte være interessert i boken din, er svært viktig. Får du alle disse til å dele nyhetene videre på sine digitale kanaler, kan du også nå en lang rekke vennelister som ditt kontaktnett har. På denne måten favner du om mange, mange.

Det er derfor lurt å ha så mange som mulig på vennelista di på Facebook, å bruke både Twitter og Instagram aktivt, og hele kontaktnettet du måtte ha på LinkedIn. Har du ikke mange, er det et godt råd å invitere til vennskap og kontakt.

På Facebook er det også utrolig mange interessegrupper, lesegrupper og annet. Nesten uansett hva som er tema i boken din, kan du regne med at flere Facebookgrupper er interessert i det samme. Lag innlegg og publiser dem på disse interessegruppenes sider, eller send en forespørsel til sidens moderator om få lov til det. Mange av våre forfatteren har solgt godt også på den måten.

Kolofon Forlags pressetjeneste produserer også korte, digitale videoannonser for den som ønsker å kjøpe en slik tjeneste, og vi sørger for at annonsen ruller og går på Facebook og Instagram over hele Norge, så lenge forfatteren selv ønsker det.

Ja, vi har til og med gitt ut innspillinger av sanger tilknyttet bøker, gjennom én av våre samarbeidspartnere, som publiserer den ferdig produserte sangen på alle de største strømmestedene i verden.


Det fins nesten ikke grenser …

Tips selv


De forfatterne som selger best hos oss, er også de flinkeste til å bruke sosiale medier, og dele, dele og dele. Selv om forlaget sender ut anmeldereksemplarer til et utvalg aviser, er det ikke lenger slik at avisredaksjonene har egne anmelderstaller, slik de hadde før, og ikke er det lett å få avisene til å møte opp på pressekonferanser lenger heller, for også redaksjonene er blitt digitale, og det er langt færre som jobber der i våre dager – så det skal litt mere til enn før å nå igjennom med små kulturnyheter, særlig i en mediastøy der store hendelser som covid-pandemi, virusvarianter og løpske strømpriser og folk som er blitt kjendiser fra før prioriteres foran den store bredden av kulturlivet.


Men de oppfinnsomme lykkes, og redaksjonene tar heldigvis fremdeles imot hyggelige nyheter om bøker, særlig i lokalavisene. Skal boken din selge, nytter det ikke å være beskjeden. Verden er stor, boktitlene som er til salgs i løpet av et år teller nærmere 500.000, så her gjelder det å være frampå.


Gi deg til kjenne på så mange måter som mulig, og opptre stolt over at du nå er blitt forfatter.

Fysiske lanseringer


For den som ønsker det, arrangerer Kolofon Forlag fysiske lanseringer på Litteraturhus og andre steder i løpet av bokåret, innenfor de restriksjoner som myndighetene setter når det gjelder pandemisituasjonen, og mange fysiske bokhandlere landet rundt tar inn bøkene til våre forfattere – forutsatt at de har fått vite om akkurat din bok da, og at du hører hjemme i den aktuelle bokhandelens nedslagsfelt.

Du bør ikke forvente at din lokale bokhandel vet dette av seg selv, for dit kommer mange digitale henvendelser, kanskje et fysisk besøk og en forespørsel til bokhandlere der du bor er det som skal til.

Det kan derfor være et smart forarbeid, å avtale en signeringsdag i slike butikker, dit venner, kjente og interesserte også blir invitert, for å skape så mye blest om lanseringen som mulig.

Husk å tipse avisene da, og kommer de ikke, kan det tenkes at du får napp ved å få noen til å ta bilder med smarttelefoner for deg, som deretter sendes til avisredaksjoner der du bor, med noen følgelinjer som tips, gjerne med kopi av en lenke til boken din, som nå ligger tilgjengelig på Kolofon Forlags egen nettbokhandel.

Komplett apparat


De mest arbeidsomme forfatterne nøyer seg heller ikke med lansering i én eller tre bokhandlere på stedet der vedkommende bor, men reiser omkring i hele sin landsdel for å spre sitt budskap.

Det er klart mye av dette koster penger, men svært få, om noen, kan tilby et så komplett lanseringsapparat i digital form som Kolofon Forlag kan, og i en tid der så godt som alle forholder seg til internett i én eller annen form, er hele eller deler av de digitale lanseringene trolig den smarteste måten å gjøre det på – og for deg som vil gjøre det billigst mulig, mange av tipsene du nå har fått koster ingen ting, forutsatt at du er aktiv på Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn og i andre kanaler, for det en moderne forfatter være, uansett alder.

Den som vegrer seg og kanskje ikke får det til får følgende tips: En sønn, en datter, et barnebarn, en kjenning … De yngre kan mye av dette på fingrene, så spør dem om hjelp. Kanskje de synes det er gøy å lære bort noe de kan, framfor å måtte høre det evinnelige «du må bli tørr bak ørene først», før de får slippe til.

For i den store, digitale (og kanskje lit skumle) verden, ja, der er nok bestemor og bestefar fortsatt eldst, men «tørr bak ørene» er heller ikke mange av dem, i forhold til å beherske ny teknologi som i dag kan sende nyheten om boken din verden rundt på et nanosekund.

Du får spørre et barnebarn eller en yngre slektning om hvor fort det er …

Full kontroll


Én viktig digital tjeneste er ikke bare vår egen nettbokhandel, og det faktum at vi både sender ut fra vårt lager bøker som leserne bestiller, som vi også fakturerer for deg - vi sørger dessuten for at salget fortløpende kommer til syne i Kolofons forfatteportal, som du finner på våre hjemmesider.


2.500 forfattere har brukt Kolofon Forlag hittil. Hver forfatter kan logge seg inn på sin del av forfatterportalen med egne passord, og sjekke hvordan det står til med boksalget.

På den måten har du full kontroll på økonomien i bokprosjektet ditt, og kan følge med på hvordan det går fra dag til dag. En slik tjeneste er det knapt noen andre som har.

Kolofon Forlag er derfor stolte over å kunne si at vi nå er så heldigitaliserte, at både e-boken din, lydboken din og den fysiske boken, kan oppnå større oppmerksomhet hos oss, enn det noe annet forlag i Norge foreløpig kan måle seg med.

For vi bryr oss ikke bare om de store bestselgerne, vi har tjenester som alle kan bestille, store navn eller nesten anonyme. Vi våger å påstå at vi er godt rustet til å oppfylle din bokdrøm, og vi gir deg disse tipsene fordi vi gjerne vil at de pengene du bruker på å utgi boken selv, i så stor grad som mulig skal komme tilbake til din konto.


Prisene for våre ulike tjenester finner du her.