– Et godt omslag er alltid positivt. Omslaget er bokens ansikt utad. To av våre mange designere er helt sikre på at bokens ytre gir økt oppmerksomhet og salg.
NÆRT SAMARBEID: Prosjektleder, forlagskonsulent og illustratør Hege Terese Fjæra tilpasser illustrasjoner og omslag i nært samarbeid med forfatterne. (Foto: Stig Nilsson).
To av Kolofon forlags frilansdesignere driver selskapet Sveen & Emberland Illustrasjon. De to har blant annet gjort seg bemerket i tegneserienes omfattende verden, med striper i en rekke aviser og over 8 000 sider på trykk i album, bøker og magasiner.
Blant dem er utgivelsen «Sleivdal IL», som er oversatt til flere språk.
– Trigger leselyst
– I hvilken grad påvirker et godt bokomslag salget?
– Omslaget er bokas ansikt utad; førsteinntrykket som skal trigge leselyst, formidle sjanger, og selge, sier Ivan Emberland.
Sammen med Øyvind Sveen driver han et lite grafisk fullservicebyrå, som også produserer illustrasjoner i alle sjangre og leverer vi alt fra visuell identitetsdesign til tekst og såkalt content marketing, plakater og omslag, oppdragsbøker, infographics, animasjoner, web-løsninger og reklametjenester.
I tillegg til et langt og godt samarbeid med Kolofon Forlag, utfører Sveen og Emberland også oppdrag for blant andre Aschehoug, Gyldendal, Cappelen Damm og Egmont.
Emberlands syn på viktigheten av bokomslaget er med andre ord basert på lang, profesjonell erfaring.
Ikke joggedress
– Fanger du noens interesse med et vellykket omslag, leser de gjerne baksiden eller omtalen også. Først da har boken en god sjanse til å havne i kurven, mener han.
– For selvpubliserende forfattere, som har lagt både sjel og utallige i timer i bokprosjektet, er det viktig å ikke gjemme utgivelsen bak slurvete dekorerte permer. Du stiller ikke i joggedress i eget bryllup, sier Ivan Emberland.
Økende trend
– Hva kan illustrasjoner i en bok gjøre med leseopplevelsen?
– Ifølge juryen for Kulturdepartementets priser for barne- og ungdomsbøker er det en økende internasjonal trend at bøker er illustrerte. Dette gjelder ikke bare barnebøker, men også utgivelser som tradisjonelt har vært tekstbaserte.
Gode illustrasjoner gir en tilleggsdimensjon til teksten, forsterker stemningen og formidler humor, spenning eller følelser. Et godt samspill mellom tekst og illustrasjon er et svært godt verktøy til å formidle budskapet, uavhengig av sjanger, fastslår Emberland.
OMSLAG: Ivan Emberland og hans kollega Øyvind Sveen er helt sikre på at god innpakning trigger oppmerksomhet og salg. (Foto: privat).
Flere tilbud
– Hva slags tjenester tilbyr Kolofon Forlag når det gjelder bokomslag og illustrasjoner?
– Vi samarbeider med flere designere og illustratører. I utgangspunktet har vi to tilbud når det gjelder bokomslag. Et standard omslag med tekst og bilde, hvor forfatteren kan bestemme farger, font og generelt innhold. Dersom en forfatter har mer spesifikke ønsker, tilbyr vi også spesialdesignede omslag som våre illustratører lager, forklarer Fjæra.
– I disse tilfellene står forfatteren fritt til å velge et hvilket som helst innhold, og omslaget tegnes helt og holdent etter deres ønsker.
– Barnebøker er ofte spesielt egnet for illustrasjoner?
– Ja, og Kolofon Forlag bistår gjerne. Mange har et ferdig manus, men vet ikke helt hvor eller hvordan de skal inngå et samarbeid med en illustratør. Da kan vi hjelpe til med videreformidling og kontakt.
– Hvilke sjangere egner seg best for gjennomgående illustrasjoner? Barnebøker? Fagbøker? Andre?
– Illustrasjoner vil etter min mening som regel alltid bidra positivt i en bok, uansett sjanger. Illustrasjonene – enten de er i farger eller svart/hvitt – fenger øyets oppmerksomhet og bidrar til en behagelig brytning i teksten. Ikke minst er de et gunstig virkemiddel for å kommunisere forfatterens budskap eller fortelling til leseren.
– Koster det noe ekstra eller er noe av det inkludert i bokpakkene?
– Et standard bokomslag er inkludert i bokpakkene. Et omslag som designes spesielt for en bok, koster 15 000 kroner i tillegg. Prisen på bokillustrasjoner avhenger av prosjektets omfang, og vi gir forfatteren egne tilbud i hvert enkelt tilfelle, opplyser Hege Terese Fjæra.
10 000 bøker
Kolofon Forlag alene utgir 100 000 bøker fordelt på 150 til 200 titler i 2021. Alle forlagene samlet utgir nærmere 10 ganger å mange boktitler.
– Er det dekning for å hevde at bokens utseende er avgjørende for å skille seg ut fra mengden?
– Jeg tror det, sier Ivan Emberland. – Det er viktig å huske at det gis ut rundt 10 000 bøker i Norge hvert år. En grafisk sterk forside er helt avgjørende for hvorvidt et søkende blikk stanser ved akkurat din bok, enten i bokhandel eller nettbutikk, sier Emberland.
DESIGN ER VIKTIG: Et godt bokomslag selger bedre, mener flere av designerne som leverer design og illustrasjoner til Kolofon Forlag.
Comments